lørdag 3. oktober 2009

Opplev Gamlebyen!


På onsdag hadde jeg med meg en hyggelig gruppe pensjonister fra Oslo på tur!

Turen startet i Oslo, der vi hentet dem kl 09.00. Jeg har dessverre ingen egen buss, så på denne turen samarbeidet vi med Slettevold Reiser.
Fra Oslo gikk turen til fantastiske Gamlebyen i Fredrikstad – Norges best bevarte festningsby! Her finner vi gamle flotte hus, og festningsverk med voller, vanngraver og vollporter fra 1600-tallet. I dag yrer det av liv her, og det er mange små hyggelige butikker.

Når jeg tilbyr grupper vandringer, liker jeg å bruke lokale ressurspersoner som har en tilknytning til miljøet. I Gamlebyen bruker jeg Inger-Christine Apenes, og hun møtte oss ved Glasshytta. Deretter ble det en 2 timers vandring rundt i byen, innom Kommandantboligen og noen gallerier, som til slutt endte på Torget.


Lunsjen ble inntatt på Majorstuen restaurant, kanskje noen kjenner dem igjen fra ”Hellstrøm rydder opp”. Majorstuen har i etterkant blitt kjent for fersk fisk fra Hvaler, så her ble det servert deilig rødspette med godt tilbehør, og eplekake til dessert!



Etter lunsjen hadde deltagerne god tid til å kikke seg rundt på egenhånd. Jeg syns det er viktig at det blir lagt opp til en avslappende tur, der man kan senke skuldrene, besøke ulike butikker/gallerier og ta innover seg den deilige atmosfæren i Gamlebyen!

Jeg legger gjerne opp lignende opplegg for andre grupper!

Ingen kommentarer: