lørdag 26. september 2009

Storbyferie!

Noen ganger er det deilig å komme seg bort fra hverdagen i ett par dager, og utforske en av Europas fantastiske storbyer!

Jeg har laget en ”Topp 5” liste (i tilfeldig rekkefølge..) over mine storbyer!

1. Praha
Jeg kommer aldri til å gå lei av Praha… Har vært der 7 ganger, og planlegger i hodet mitt den 8.turen. Har fortsatt til gode å bo to ganger på samme sted, og opplever stadig vekk nye museer, restauranter, bortgjemte koselige butikker eller pub’er. Det beste tipset mitt for Praha er egentlig å styre unna ”turistgatene” i størst mulig grad, og heller oppdage sidegatene og alt det spennende de har å by på!
I fjor dro jeg til Praha med hele familien for å ferie pappas 50-års dag, og da leide vi inn Trond fra Tsjekkiske Eventyr. Han tok oss med på guiding i Praha sentrum, en tur til som er preget av 2.verdenskrig og han kjørte oss til flyplassen når vi skulle hjem. Det er godt å ha med noen som er lokalkjent, og jeg anbefaler han på det sterkeste!

2. Gøteborg
Jeg kommer aldri til å gå lei av Gøteborg heller! Det er ikke mer enn ett par timers togtur hit, og byen byr alltid på spennende kulturopplevelser. Vi har blant annet vært på Jonas Gardells show her, og vi har vært på små pub’er med koselige trubadurer. I matveien har Gøteborg vanvittig mye godt, enten man vil ha svensk tradisjonell mat (kjøttboller?), kinesisk, meksikansk, spansk, italiensk, fransk eller gresk. Særlig i området rundt Järntorget og Haga ligger smaksopplevelsene på rekke og rad.
I Gøteborg vil jeg også anbefale ett av hotellene som jeg syns skiller seg ut pga frokosten. En frokostbuffet for meg trenger ikke å være så mye forskjellig, men det må se ferskt og godt ut, og det kan gjerne være litt spennende! På Hotel Riverton har de en fantastisk frokost, med utrolig mye godt og ett digert fruktfat. Jeg har aldri vært borte i noen frokostsal som er så delikat! Dessuten er hotellets beliggenhet (ikke utsikten..) genial, med kort vei til både Järntorget og Haga, til og med Avenyen for den som vil dit.

3. Tallin
Jeg har vært i Tallin noen ganger, stort sett alltid på vinteren. Tallin er iskaldt, og det gjør behovet for små varme kafeer, koselige restauranter og hyggelige butikker stort! Når jeg snakker om Tallin mener jeg Gamlebyen, man kan selvfølgelig oppdage resten av Tallin også, men vær forberedt på at det ikke nødvendigvis er veldig turistifisert.. Vanligvis skyr jeg turiststrøkene, men Gamlebyen er såpass liten at her det helt naturlig å møte på andre nordmenn på hvert gatehjørne..
I Tallin har jeg to favorittrestauranter, og de er så fulle av turister som det er mulig å få dem, men har allikevel en fantastisk sjarme og egenart. Peppersack har sin greie med fantastisk mat og fekteshow underveis, mens Olde Hansa er basert på middelalderopplevelser! Her får du trallende servitører og et lite orkester som spiller mens du nyter middelalderspesialiteter – nyt hvert sekund!

4. Edinburgh
Jeg er utrolig glad i den britiske kulturen, med avslappede skuldre, hyggelige pub’er og skravlete folk. Edinburgh er en by med fascinerende arkitektur, en fantastisk festning, shopping i mange varianter, utrolig landsskap hvis du går 2 kilometer på utsiden av byen, et solid bussystem som åpner for morsomme pub-til-pub runder og gode smaksopplevelser! I tillegg går det tog til mange andre spennende steder i Skottland/England hvis man vil utvide storbyferien!
Når jeg er på ferie syns jeg det er morsomt å oppleve ulike overnattingssteder, enten det er hotell, herberge eller B&B. Forrige gang vi var i Edinburgh overnattet vi i en gammel kirke som er gjort om til B&B. Der har mange sovesaler i kirkeskipet, og dobbeltrom i kjelleren!
Edinburgh byr på mange kulturopplevelser, og ett must er å ta turen innom Edinburgh Castle!

5. Stockholm
Jeg er veldig glad i Sverige (bortsett fra når det gjelder sport) og få ting er mer koselig enn når en servitør sier ”smaklig måltid” med ett stort smil!
Stockholm har mange flotte kvaliteter, med spennende museer, skjærgården, shoppingmuligheter, deilig mat, hyggelige folk – generelt sett står opplevelsene i kø.
For å få maks utbytte av alle mulighetene, anbefaler jeg å kjøpe Stockholmskortet.
Da får man fri entre til 75 museer, fri reise med kollektivtrafikk og en hendig guidebok.
I tillegg vil jeg gjerne få anbefale ett fantastisk sted med superkoselig atmosfære, kjempegod mat og underholdende betjening!

Sjekk ut Norwegian's ruter fra Rygge - kanskje finner du en spennende høsttur?

Ingen kommentarer: