tirsdag 20. januar 2009

Vår fantastiske historie!



I kveld har jeg vært på guidekurs med Visit Sarpsborg og Opplev Fredrikstad på Glenghuset i Sarpsborg. Tema var bronsealderhistorie, og daglig leder i Opplev Fredrikstad Ann Jorid Pedersen var foredragsholder.

Jeg har alltid vært ”sånn passe” interessert i historie, men det er først de siste åra hvor det virkelig har skutt fart! Det begynte vel litt med at jeg la bort skepsisen til Joachims engasjement for vikingtiden, og heller prøvde å forstå. Vi bruker en del tid på å være turist i Østfold, og elsker å oppdage spennende og interessante steder!
Nysgjerrigheten på bronsealderhistorie har vokst ettersom det har blitt en del oppmerksomhet rundt det i forbindelse med prosjektet med Oldtidsruta og mye styr med Begbymannen!

Kurset i kveld var spennende og inspirerende, aller mest takket være Ann Jorid som foredragsholder! Hun er energisk og deler kunnskapen sin på en lettfattelig og forståelig måte! For en guide er fortellerteknikk ett viktig stikkord, og Ann Jorid setter dette på dagsorden og deler velvillig sine tips!
Kort sagt; en fantastisk person som Østfold bør sette pris på!

Så nå skal jeg grave meg enda litt mer ned i historien Østfold har å by på, finne spennende innfallsvinkler og ta med grupper på tur! Tenk så mange spennende helleristninger vi har, tenk på spenningen som utspant seg rundt solformørkelsen for flere tusen år siden og tenk på kampene som utspant seg mellom menneskene!

Ingen kommentarer: